De grote bedtest

Wat is een goed bed voor u?

Slaapt u goed? Lees hier een aantal weetjes over goed slaapcomfort.

Slaaptijd  

Gemiddeld slapen mensen 7 à 8 uur. Maar de behoefte aan slaap varieert immers van persoon tot persoon. Dit betekent wel dat u veel tijd slapend doorbrengt. Een goed bed is dus van belang.

Slaaphouding

Zo slapen de Belgen. Niet minder dan 75% van de Belgen slaapt meestal op zijn zij. Ongeveer 20% duikt de nacht in op zijn rug. Slechts 5% ligt vooral op zijn buik. Uw slaaphouding bepaalt welk bed, matras en kussen bij u past. 

Slaap sneller 

Een gezond slaapritueel helpt u om makkelijker in te dommelen. Begin met op tijd uw tv, pc en smartphone uit te schakelen. Een warm bad net vóór het slapengaan zorgt ervoor dat u zich heerlijk ontspannen voelt. Een lekkere warme drank versterkt dit nog, terwijl u alcohol beter mijdt. Zorg tot slot voor een donkere, stille en frisse kamer (16° to 18° C). Slaapwel!

9 tot 18 emmers per jaar.

Zoveel transpiratievocht verlies je gemiddeld tijdens je slaap. Daarom vervang je best om de 10 jaar je matras, en om de 3 jaar je hoofdkussen. Gebruik bovendien een hoofdkussen- en matrasbeschermer die het vocht opnemen. Door deze af en toe te wassen, blijft alles langer fris.

Een erwt onder je matras? 

Pech voor alle prinsesjes ... één van de belangrijkste oorzaken van rugpijn bij het opstaan is niets anders dan een bedbodem of matras die doorhangen óf te hard zijn.

Dubbel tevreden met enkele dekbedden.

Hebben jij en je partner het vaak te warm of te koud in bed? Lig dan niet langer te rillen of puffen, en kies voor 2 aparte dekbedden: een lichter en een warmer. Makkelijk én efficiënt!

Twee miljoen beestjes in je matras. 

Wist je dat je bed krioelt van de huisstofmijten welke allergische reacties kunnen veroorzaken? Regelmatig het beddengoed wassen en grondig verluchten is hun grootste nachtmerrie. Ben je echt allergisch? Kies dan voor beddengoed en een matras die allergiewerend zijn.

0 tot 40 keer per nacht. 

Zo vaak draai je je om in bed. Om comfortabel te slapen, kan je dan ook wat ruimte gebruiken: minimum 90 cm voor een eenpersoonsbed, en 160 cm voor een tweepersoonsbed. Tip: je ideale matras is 40 cm breder dan je schouders en 20 cm langer dan je lengte.

Welkom op de Pont d’Amour.

Het is helemaal niet vreemd dat twee partners een ander type matras nodig hebben. In dat geval voorzie je je dubbel bed beter van twee enkele matrassen. Met een overbrugging of “Pont d’Amour” werk je de storende rand ertussen perfect weg.

Passend matras

Indien de heupzone van je matras te zacht is geworden, dan lig je als het ware in een put. Hierdoor worden je heupen en onderrug te weinig ondersteund. Is enkel de bovenste laag van de matras wat ingedeukt, dan vormt dat geen probleem. Wol en andere materialen in de afdeklaag van je matras vormen zich immers naar jouw lichaam, net zoals lederen schoenen zich naar je voeten vormen.

Luchtje? Luchten!

Gooi ’s morgens het raam van je slaapkamer maar stevig open. Een half uurtje frisse lucht met de lakens of het dekbed open zorgt ervoor dat ook je matras een stevige zuurstofkuur krijgt. Draai ook je matras regelmatig om, zowel in de lengte als in de breedte.

45.000 uren slapen.

Doornroosje is gewaarschuwd: na 10 jaar slapen moet die matras écht wel vervangen worden. En dat is heus geen fabeltje. Doe de test en kijk of uw matras nog voldoet.

Word zelf geen hoogslaper. 

Een ideale bedhoogte is van groot belang. Wist je immers dat rugklachten vaak ontstaan wanneer mensen in of uit hun bed stappen, en wanneer ze het bed opmaken? Als de bovenkant van je matras iets hoger is dan je knieholte, dan lig je perfect.

Een hoofdkussen om te kussen. 

Natuurlijk slaap je beter op een lekker fris kussen. Daarom deze makkelijke tip: met een ondersloop blijft je hoofdkussen langer als nieuw. Deze kan je immers regelmatig wassen.


Shake it, baby! 

Vergeet niet om je hoofdkussen regelmatig op te schudden. Zo bevindt de vulling zich weer op haar oorspronkelijke plaats, en wordt je hoofd beter ondersteund. Ook regelmatig verluchten is belangrijk.

Slaap op een wolk.

Maar liefst niet op eentje die vol vocht zit. Als je weet dat je elke nacht 1 à 2 glazen transpiratievocht verliest, dan begrijp je waarom je je hoofdkussen best om de 3 jaar vervangt.

Wilt u meer weten. Doe de grote bedtest!